Tóth Andor

Tóth Andor vagyok, 1979-ben születtem. Első makett, amire emlékszem egy Saab Draken volt, édesapám építette 4 éves korom körül. Gyerekkoromban sok időt töltöttem Orosházán a nagyszüleimnél, a kecskeméti vadászok ott érték el a hangsebességet, gyakran hallottam hangrobbanást amikor nyaralni voltam ott. Nagypapám is repülés rajongó volt, ő vitt el 1984-ben a békéscsabai motoros műrepülő világbajnokságra (egy kétfedeles Pitts maradt meg a fakó emlékeim között). Nagypapámnál találtam repülős könyveket és újságokat is (jópár vastag kötegnyi Repülés újságot, bennük a hátsó oldalon a Punka Gyuri-féle makettezős cikkeket).

Első saját makettemet 1987 körül kaptam meg, ami egy Tu-20-as volt. Kb. 10 éves koromban dőlt el, hogy a villanyvasutazás és a makettezés közül az utóbbi lesz a kedvenc hobbim: a vasutamat aztán szépen el is adogattam (vagy elcseréltem makettekre).

Békéscsabán nőttem fel, és a rendszerváltás környékén nem volt túl sok lehetőségem maketthez jutni. KP maketteket lehetett kapni játékboltokban (pl. az Univerzál áruházakban és játékboltokban), Italeri és Matchbox maketteket először a Tímár papírboltban láttam, pár trafikban is hozzá lehetett jutni Revell makettekhez. 1991-ben láttam először Top Gun újságot, ebben láttam REBEKA-s makettverseny hirdetést, amire neveztem is: egy Italeri Ju-86-ot építettem. Nagy élmény volt a novemberi nevezésnél találkozni más makettezőkkel. (Akkor minden nevezőnek a „Kováts Lajos -féle Sólymok, Héják Nebulók” könyvet adták) 1992-ben családi kirándulás során eljutottam a Taszári repülőnapra, hatalmas élmény volt még úgy is, hogy napszúrást kaptam és utána napokig rosszul voltam. A békéscsabai makettezős élet nagyot lépett, amikor 1993 októberében megnyílt a KIT makettbolt. Hamar odaszoktunk és igény mutatkozott egy klubra, ez lett a Kit Makettklub. Heti klubdélutánokkal, ahol sokat tanultunk egymástól. Ugyanakkor a klub rendszeresen szervezett kirándulásokat hazai repterekre és laktanyákba. Kecskeméten 1994. áprilisában a friss MiG-29-eseket csodáltuk meg, Taszáron 1995 tavaszán megnéztük a Szuhojokat repülés közben. Hódmezővásárhelyen T-72-eseket és a frissen érkezett BTR-80-asokat csodáltuk meg, aztán volt Pápára és Szentkirályszabadjára is kirándulásunk, akárcsak a keceli múzeumba. A kecskeméti repülőnapokon is rendszeres látogatók voltunk klubos busszal. 1995-től évenkénti makettversenyeket rendeztünk, belecsöppentünk a hazai makettes életbe: klubos autókkal szinte mindegyik hazai klubnál (kiállításon) jártunk. A nosztalgia miatt említem meg Kit-es klubtársaimat, akik így vagy úgy hatással voltak rám: Nemes Sanyi, Zsilák Pali, Szelezán Bandi, Czegle Zsolti, Kocziha Attila, Born Laci, Elek Pisti. 2005-ben költöztem el Békéscsabáról munka miatt Veszprémbe. A makettezést vittem magammal, sikerült ott is klubot találni, igaz a munka miatt nem fért bele a klublátogatás, maradt a hobbim az asztalomon, illetve a virtuális térben. Újabb váltás az életemben 2011-ben történt, amikor is Budapestre költöztünk. Ekkortól járok a Rebeka havi klubnapjaira, a 13-as tagsági könyv tulajdonosa vagyok. 2016 óta apuka is vagyok, azóta a család viszi el a szabadidőmet; illetve a makettező sarok helyett gyerekágy került a lakásba. Azóta jelentősen lelassult a makettgyár. Ha lenne időm, folytatnám a 72-es repülők építését: ebből van relatíve komoly bakancslistám és hozzá a szekrényben egy halom műanyag félretéve. A repülők mellett szívesen építek más technikákat is, amikhez valami emlékem kötődik, vagy technikai újdonsága miatt úgy érzem, hogy a polcomon lenne a helye.